Gratis artikkelserie

Les vår artikkelserie "Slik lykkes du med skrivere".

Last ned artikkelen
ANNONSEBILAG

Profesjonalisering av IT-funksjonen

Høsten 2012 gjennomførte Devoteam en undersøkelse rundt temaet ?Profesjonalisering av IT-funksjonen? hvor 93 IT-ledere i store norske virksomheter svarte. Kim Jarno-Kristiansen og Gerd Mejlænder-Larsen i Devoteam er opptatt av at IT-funksjonen skal levere mest mulig verdi til virksomheten. Dette betyr fokus på effektivitet, styring og kontinuerlig prosessforbedring.
 

It fra hengekøyen

KOMMENTAR: Hvor viktig er latskap for it-utviklingen, spør Ahlert Hysing.

Les mer Les mer

Les CW på mobilen

Få it-nyhetene rett i lomma.

Fy for en storebror!

KOMMENTAR: Google er et fabelaktig selskap det er grunn til å frykte, skriver Peter Hidas.

Les mer Les mer

Computerworld kvitrer

Få it-nyhetene først.

it-kvitter på Twitter!

Visdommen til små grupper

KOMMENTAR: Hvem tar de beste beslutningene, den ene eller de mange?

Les mer Les mer

 
Du er her: Computerworld >
 

Folk forstår ikke it-språket

Peter Hidas
14.04.2009 kl 10:01

Å spesifisere kravene til nye systemer er vanskelig fordi de som bestiller og de som leverer snakker hvert sitt tungemål.

Folk forstår ikke it-språket

OVERSETTER: "Lost in Translation" handler om kommunikasjon omkring it. Den argumenterer for noe helt annet enn de typiske, overdetaljerte, it-vridde kravspesifikasjoner. (Illustrasjon: Hallvard Skauge)

ARTIKKELSIDER

”Lost in Translation” er skrevet av to Capgemini-konsulenter, Nigel Green og Carl Bate. Boken handler om kommunikasjon omkring it. Den argumenterer for noe helt annet enn de typiske, overdetaljerte, it-vridde kravspesifikasjoner.

Green og Bate blåser støvet av det gamle, hederverdige begrepet "informasjonssystem". I løpet av de siste tyve år har it stjålet plassen til IS. Vi har vent oss til å snakke bare om it, men IS og it er ikke det samme. It er datamaskiner og programmer. IS inneholder alt det som skal omgi it for at oppgavene skal bli løst på en god måte - folk, prosesser og informasjon. De fleste kravspesifikasjoner handler om it, mens de burde handle om IS.

Mumbo-jumbo

Høres det ut som en riktig tanke? Eller som mumbo-jumbo? Jeg tror at forfatterne treffer spikeren på hodet. Det er IS vi skal snakke om, ikke it. Her er den gamle analogien: Når du kjøper bil, er det bilen du forelsker deg i eller er det motoren?

Boken foreslår en ny måte for å strukturere dialogen rundt tilblivelsen av et IS. Det dreier seg om fem dimensjoner, fem små ord: Verdier (eller resultater), Regler, Hendelser, Innhold og Tillit. Samlet utgjør de en tankemodell, VRHI-T. Som du ser er teknologi ikke blant de fem. Modellen ser kanskje triviell ut ved første øyekast, men jeg lover – etter å ha lest 30 sider, sitter den som støpt.

Hva er nytt her? At vi skal spesifisere hendelser og innhold, er opplagt. Det gjør vi bestandig. Spørsmålet er likevel: På hvilket detaljnivå skal det skje? Jeg lar dét temaet ligge nå for å fortelle litt om andre to, Verdier og Regler. De blir sjelden berørt i kravspesifikasjoner. For ikke å snakke om det femte, hva er det som kan bygge eller ødelegge Tillit.

Toppledelsen legger vekt på noe, brukerne på noe annet, it-avdelingen på noe tredje. Les videre på neste side!

På jakt etter ny jobb?

På tide med et kurs?

blog comments powered by Disqus

Mr Oracle har blitt 70 - men pensjonerer seg ikke

Oracles mektige toppsjef og gründer, Larry Ellison, viser ingen tegn til å ville gi seg. Men hvem er kronprins?

Les mer om dette Les mer

Tar grep om innkjøp

Norske kommuner håper å spare millioner kroner med innkjøpsanalyse fra SAS Institute.

Les mer om dette Les mer

TEST: Microsoft Surface Pro 3

På tredje forsøk har Microsoft lykkes med å gjøre Surface til en fullverdig pc.

Les mer om dette Les mer hos PC World

VMware-oppkjøp kan gi bedre virtualisering

Har kjøpt opp nykommer for å kunne levere applikasjoner til desktoper i fart og uten å installere.

Les mer om dette Les mer

Kurerer ebola med nanotech

Mer enn 1200 har dødd av ebola. De beste utsiktene for en effektiv kur kan være nanoteknologi.

Les mer om dette Les mer

Eplehuset kjøper Humac

Vips ble landets to store Apple-kjeder til én.

Les mer om dette Les mer

Mest anbefalt
Sykehuspartner friskmelder seg selv
 Sykehuspartner friskmelder seg selv
  Facebook:9   Twitter:6
Sjefen mens vi venter
 Sjefen mens vi venter
  Facebook:1   Twitter:5

Min side IDG

Dataforeningen
27. aug 2014 - Oslo

Mobile Trender
28. aug 2014 - Oslo Kongressenter Folkets Hus

Dataforeningen
31. aug 2014 -

Dataforeningen
01. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
09. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
09. sep 2014 - Trondheim

Healthworld
10. sep 2014 - Radisson Blu Plaza Hotel

Dataforeningen
11. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
16. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
16. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
17. sep 2014 - Trondheim

Dataforeningen
18. sep 2014 - Hele landet

CIO Forum
18. sep 2014 - Ullevål Business Class

Dataforeningen
22. sep 2014 - Oslo

Telecomworld
23. sep 2014 - Quality Hotel Expo, Fornebu

Dataforeningen
24. sep 2014 - Oslo

CIO Forum
25. sep 2014 - Oslo Kongressenter Folkets Hus

Dataforeningen
25. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
29. sep 2014 - Bergen

Dataforeningen
30. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
07. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
15. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
15. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
16. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
20. okt 2014 - Trondheim

Dataforeningen
27. okt 2014 - Trondheim

It-trender
28. okt 2014 - Ullevål Business Class

Dataforeningen
29. okt 2014 - Bergen

Dataforeningen
30. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
12. nov 2014 - Trondheim

Dataforeningen
13. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
18. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
26. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
01. des 2014 - Trondheim

Dataforeningen
11. feb 2015 - Oslo

Dataforeningen
10. mar 2015 - Trondheim

Dataforeningen
05. mai 2015 - Trondheim

Dataforeningen
04. jun 2015 - Oslo

Dataforeningen
24. sep 2015 - Oslo

Dataforeningen
02. nov 2015 - Oslo

Dataforeningen
10. feb 2016 - Oslo


Copyright 2014 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved

Postboks 9090 Grønland – 0133 OSLO / idg@kundetjeneste.no / Telefon 22053000

Ansvarlig redaktør Henning Meese / Utviklingsansvarlig Ulf H. Helland / Salgsdirektør Jon Thore Thorstensen

Kommentarer