Gratis artikkelserie

Les vår artikkelserie "Slik lykkes du med skrivere".

Last ned artikkelen

Innovasjon på lavgir

LEDER: Iphone 6 bekrefter at Samsung har tenkt riktig.

Les mer Les mer

ANNONSEBILAG

Profesjonalisering av IT-funksjonen

Høsten 2012 gjennomførte Devoteam en undersøkelse rundt temaet ?Profesjonalisering av IT-funksjonen? hvor 93 IT-ledere i store norske virksomheter svarte. Kim Jarno-Kristiansen og Gerd Mejlænder-Larsen i Devoteam er opptatt av at IT-funksjonen skal levere mest mulig verdi til virksomheten. Dette betyr fokus på effektivitet, styring og kontinuerlig prosessforbedring.
 

Mer av fingeren

KOMMENTAR: Vi kommer til å kreve mer av fingeren. Den vil få større betydning for å avsløre hvem vi er, på godt og vondt, skriver Ahlert Hysing.

Les mer Les mer

Les CW på mobilen

Få it-nyhetene rett i lomma.

Flatklemte Evry

PETERS PLASS: Norge største it-leverandør, Evry, er i spill. Men offshoring og nearshoring bidrar til å utarme nasjonens kompetansetilfang.

Les mer Les mer

Computerworld kvitrer

Få it-nyhetene først.

it-kvitter på Twitter!

Visdommen til små grupper

KOMMENTAR: Hvem tar de beste beslutningene, den ene eller de mange?

Les mer Les mer

 
Du er her: Computerworld >
 

Folk forstår ikke it-språket

Peter Hidas
14.04.2009 kl 10:01

Å spesifisere kravene til nye systemer er vanskelig fordi de som bestiller og de som leverer snakker hvert sitt tungemål.

Folk forstår ikke it-språket

OVERSETTER: "Lost in Translation" handler om kommunikasjon omkring it. Den argumenterer for noe helt annet enn de typiske, overdetaljerte, it-vridde kravspesifikasjoner. (Illustrasjon: Hallvard Skauge)

ARTIKKELSIDER

”Lost in Translation” er skrevet av to Capgemini-konsulenter, Nigel Green og Carl Bate. Boken handler om kommunikasjon omkring it. Den argumenterer for noe helt annet enn de typiske, overdetaljerte, it-vridde kravspesifikasjoner.

Green og Bate blåser støvet av det gamle, hederverdige begrepet "informasjonssystem". I løpet av de siste tyve år har it stjålet plassen til IS. Vi har vent oss til å snakke bare om it, men IS og it er ikke det samme. It er datamaskiner og programmer. IS inneholder alt det som skal omgi it for at oppgavene skal bli løst på en god måte - folk, prosesser og informasjon. De fleste kravspesifikasjoner handler om it, mens de burde handle om IS.

Mumbo-jumbo

Høres det ut som en riktig tanke? Eller som mumbo-jumbo? Jeg tror at forfatterne treffer spikeren på hodet. Det er IS vi skal snakke om, ikke it. Her er den gamle analogien: Når du kjøper bil, er det bilen du forelsker deg i eller er det motoren?

Boken foreslår en ny måte for å strukturere dialogen rundt tilblivelsen av et IS. Det dreier seg om fem dimensjoner, fem små ord: Verdier (eller resultater), Regler, Hendelser, Innhold og Tillit. Samlet utgjør de en tankemodell, VRHI-T. Som du ser er teknologi ikke blant de fem. Modellen ser kanskje triviell ut ved første øyekast, men jeg lover – etter å ha lest 30 sider, sitter den som støpt.

Hva er nytt her? At vi skal spesifisere hendelser og innhold, er opplagt. Det gjør vi bestandig. Spørsmålet er likevel: På hvilket detaljnivå skal det skje? Jeg lar dét temaet ligge nå for å fortelle litt om andre to, Verdier og Regler. De blir sjelden berørt i kravspesifikasjoner. For ikke å snakke om det femte, hva er det som kan bygge eller ødelegge Tillit.

Toppledelsen legger vekt på noe, brukerne på noe annet, it-avdelingen på noe tredje. Les videre på neste side!

På jakt etter ny jobb?

Last ned gratis whitepaper

blog comments powered by Disqus

Her er nyhetene i Office 16

Neste Office-versjon byr på nytt tema, ny hjelpfunksjon og bedre mailsynkronisering i Outlook.

Les mer om dette Les mer

Slik skal Facebook bli mer relevant

Ved hjelp av en ny algoritme skal Facebook vise mer relevant innhold fra vennene dine og fra sidene du følger.

Les mer om dette Les mer

Snart slutt på amerikansk Netflix-titting?

Hollywood presser på for å stenge ned VPN-seeing på Netflix i USA.

Les mer om dette Les mer

Optimaliseringssjefen

Fredrik Hedberg er utnevnt til å lede Optimity Software i Norge.

Les mer om dette Les mer

Nytt klientkonsept

Torsdag lanserte Evry sitt nye produkt "Client as a service".

Les mer om dette Les mer

Merckoll overtar HP

Hans-Henrik Merckoll er ny administrerende direktør for HP Norge.

Les mer om dette Les mer

- Vi trenger hjelp fra it-bransjen

Slik var moderniseringsminister Jan Tore Sanners budskap til IT-tinget torsdag.

Les mer om dette Les mer

Min side IDG

Dataforeningen
18. sep 2014 - Hele landet

Dataforeningen
22. sep 2014 - Oslo

Telecomworld
23. sep 2014 - Quality Hotel Expo, Fornebu

Dataforeningen
24. sep 2014 - Oslo

CIO Forum
25. sep 2014 - Oslo Kongressenter Folkets Hus

Dataforeningen
25. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
29. sep 2014 - Bergen

Dataforeningen
30. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
07. okt 2014 - Oslo

CIO Forum
09. okt 2014 - Ullevål Business Class

Dataforeningen
13. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
15. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
15. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
16. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
16. okt 2014 - Oslo

CIO Forum
CRM
16. okt 2014 - Ullevål Business Class

Dataforeningen
20. okt 2014 - Trondheim

Dataforeningen
27. okt 2014 - Trondheim

It-trender
28. okt 2014 - Ullevål Business Class

Dataforeningen
29. okt 2014 - Bergen

Dataforeningen
30. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
05. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
07. nov 2014 - Trondheim

Dataforeningen
12. nov 2014 - Trondheim

Dataforeningen
13. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
17. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
18. nov 2014 - London

Dataforeningen
18. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
20. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
25. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
26. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
01. des 2014 - Trondheim

Dataforeningen
19. jan 2015 - Oslo

Dataforeningen
20. jan 2015 - Oslo

Dataforeningen
11. feb 2015 - Oslo

Dataforeningen
10. mar 2015 - Trondheim

Energyworld
12. mar 2015 - Stavanger Forum

Dataforeningen
05. mai 2015 - Trondheim

Dataforeningen
04. jun 2015 - Oslo

Dataforeningen
24. sep 2015 - Oslo

Dataforeningen
02. nov 2015 - Oslo

Dataforeningen
10. feb 2016 - Oslo


Copyright 2014 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved

Postboks 9090 Grønland – 0133 OSLO / idg@kundetjeneste.no / Telefon 22053000

Ansvarlig redaktør Henning Meese / Utviklingsansvarlig Ulf H. Helland / Salgsdirektør Jon Thore Thorstensen

Kommentarer