Gratis artikkelserie

Les vår artikkelserie "Slik lykkes du i skyen".

Last ned artikkelen

Bak nøkkelhullet

LEDER: Når Heartbleed ikke etterlever "hypen", blir kritikk uunngåelig, skriver Leif Hamnes.

Les mer Les mer

ANNONSEBILAG

Tilnærming til «tjenesteorientering» hos Arrive

Smak litt på overskriften «Tjenesteorientering». Hva ligger egentlig bak? Dersom overskriften hadde vært «Tjenestekatalog» ville tilnærmingen i dette prosjektet hos Arrive ha vært en helt annen enn hva det virkelig ble.
 

Selvstendig eller samarbeid?

KOMMENTAR: Myndigheter og regionale helseforetak jobber med fornying på alle fronter, skriver Ahlert Hysing.

Les mer Les mer

Les CW på mobilen

Få it-nyhetene rett i lomma.

Kommer vinden i fra vest

KOMMENTAR: Nordiske it-ledere tenker annerledes enn det globale gjennomsnittet, skriver Peter Hidas.

Les mer Les mer

Computerworld kvitrer

Få it-nyhetene først.

it-kvitter på Twitter!

Digitalisering – samarbeid eller kaos?

KRONIKK: Det er store utfordringer i digitaliseringsarbeidet, skriver Lars Peder Brekk.

Les mer Les mer

 
Du er her: Computerworld >
 

Advarer mot nettkonkurranser

Ole Petter Baugerød Stokke
01.11.2010 kl 14:03

Du får mer spam enn premier om du svarer på dumme spørsmål.

Advarer mot nettkonkurranser

ADVARER: Lars Grøndal i Forbrukerombudet får mange klager på spam etter konkurranser. Man bør være forsiktig med å oppgi epost-adressen sin. (Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet)

Nettet flommer over av konkurranser. Det eneste man trenger for å skaffe seg en splitter ny Iphone 4, kan være å vite om Donald Duck eller Donald Trump er programleder i The Apprentice.

- Enkelt! tenker mange, før de oppgir epost-adressen sin og sender inn svaret.

Noen timer senere er det søppel, og ikke premier, som strømmer inn i epost-boksen.

Strider mot loven

- Nordmenn får uhorvelig mye spam fra selskaper som driver med slike nettkonkurranser, forteller fagleder Lars Grøndal i Forbrukerombudet.

Svarer man på en konkurranse, fyller man gjerne inn epost-adressen sin slik at man kan bli kontaktet om eventuelle premier. Men det selskapene ikke forteller deg, er at adressen skal brukes til helt andre ting.

- Vår erfaring er at denne informasjonen gjemmes i generelle betingelser, men det holder ikke. Dessuten skal man ha eksplisitt samtykke om at adressen kan brukes til markedsføring. Alt dette er i strid med markedsføringsloven, sier Grøndal.

Vil heve terskelen

Konkurransene markedsføres ofte på populære nettsteder som Facebook, hvor brukermassen er enorm. Det er derfor store mengder med klager som havner på Forbrukerombudets bord.

Noen av selskapene ligger i Norge. Mange er også danske, sannsynligvis på grunn av den lave språkbarrieren. Forbrukerombudet jobber nå sammen med danske myndigheter for å få bukt med problemet. Her til lands straffes verstingene allerede med gebyrer.

Men det viktigste tiltaket kan nordmenn selv gjøre.

- Det er forferdelig viktig at norske forbrukere endrer holdninger i forhold til å delta og oppgi personopplysninger til denne type tjenester, advarer Grøndal.

- Terskelen bør være ganske høy før man oppgir epost eller telefonnummer på nettet. Den bør være mye høyere enn den er i dag.

Vanskelig kamp

For de som har gått i baret kan det være vanskelig å bli kvitt søppelet. Grøndal forteller at det å klage til selskapene selv kan gjøre vondt verre. For da har man også bekreftet at epost-adressen de har i basen sin faktisk blir brukt. En bedre løsning kan derfor være å simpelthen markere epostene som søppel, slik at epost-klienten kan legge dem i søppelkassen for deg.

Fenomenet i seg selv er ikke nytt, men Forbrukerombudets klagebunke har vokst kraftig den siste tiden, og de vil derfor advare nordmenn mot konkurransene.

Man vet heller ikke hvorvidt slike konkurranser faktisk er relle; det vil si om noen faktisk vinner noe som helst. Grøndal sier det hadde vært interessant å høre fra eventuelle vinnere, om de eksisterer.

- Dere sier dere vil jobbe med saken fremover, men hvor realistisk er det å få bukt med dette problemet?

- Det generelle spam-problemet vil nok eksistere i overskuelig fremtid. Men jeg tror vi vil klare å ta noen, og gjøre problemet litt mindre, svarer Grøndal.

Har du opplevd liknende selv? Fortell i feltet under!

På jakt etter ny jobb?

Last ned gratis whitepaper

blog comments powered by Disqus

Reddet av kodefeil

Derfor ble ikke Android rammet av Heartbleed-hullet.

Les mer om dette Les mer

Kommer vinden i fra vest

KOMMENTAR: Nordiske it-ledere tenker annerledes enn det globale gjennomsnittet, skriver Peter Hidas.

Les mer om dette Les mer

IKT Norge sluker Fiberforeningen

Skal drives videre som fagforum ledet av tidligere leder Bjørn Rønning.

Les mer om dette Les mer

Fortsatt kundeflukt i Norge

Det siste året har Netcom tapt 51.000 kunder i Norge – det siste kvartalet 22.000.

Les mer om dette Les mer

Kvitt deg med Apple - gratis og miljøvennlig

Apple-butikker over hele verden vil ta gamle produkter i retur for resirkulering.

Les mer om dette Les mer

TEST: God til det meste

Benqs endrete fokus betaler seg, og vi har testet enda en god skjerm.

Les mer om dette Les mer

Digitalisering – samarbeid eller kaos?

KRONIKK: Det er store utfordringer i digitaliseringsarbeidet, skriver Lars Peder Brekk.

Les mer om dette Les mer

It-makt i Norge 2014: Topp 100

Her er Computerworlds liste over it-Norges 100 mektigste.

Les mer om dette Les mer

  
Mest anbefalt
Gullregn over Opera-ledelsen
 Gullregn over Opera-ledelsen
  Facebook:51   Twitter:0
Vi ønsker oss danske tilstander
 Vi ønsker oss danske tilstander
  Facebook:51   Twitter:0
Digitalisering - samarbeid eller kaos?
 Digitalisering - samarbeid eller kaos?
  Facebook:29   Twitter:6
Sykehuspartner friskmelder seg selv
 Sykehuspartner friskmelder seg selv
  Facebook:8   Twitter:6
Sjefen mens vi venter
 Sjefen mens vi venter
  Facebook:1   Twitter:5
Infor vant bondekontrakten
 Infor vant bondekontrakten
  Facebook:3   Twitter:1
Bak nøkkelhullet
 Bak nøkkelhullet
  Facebook:2   Twitter:1
Selvstendig eller samarbeid?
 Selvstendig eller samarbeid?
  Facebook:2   Twitter:1

Min side IDG

Dataforeningen
01. apr 2014 - Hele landet

Dataforeningen
23. apr 2014 - Stavanger

Dataforeningen
28. apr 2014 - Oslo

Dataforeningen
30. apr 2014 - Oslo

Dataforeningen
05. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
06. mai 2014 - Bergen

Affecto
06. mai 2014 - Oslo Kongressener Folkets Hus

Dataforeningen
07. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
07. mai 2014 - Hurtigruta og Brønnøysund

CIO Forum
08. mai 2014 - Oslo Kongressenter Folkets Hus

Dataforeningen
13. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. mai 2014 - Trondheim

Dataforeningen
13. mai 2014 - Bergen

Dataforeningen
13. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
14. mai 2014 -

Dataforeningen
21. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
26. mai 2014 - Bergen

Dataforeningen
26. mai 2014 - Monaco

Dataforeningen
27. mai 2014 - Tromsø

Dataforeningen
01. jun 2014 - Oslo

Dataforeningen
03. jun 2014 - Oslo

Dataforeningen
04. jun 2014 - Oslo

Dataforeningen
04. jun 2014 - Oslo

Dataforeningen
12. jun 2014 - Oslo

Dataforeningen
04. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
11. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
16. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
25. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
15. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
16. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
20. okt 2014 - Trondheim

Dataforeningen
13. nov 2014 - Oslo


Copyright 2014 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved

Postboks 9090 Grønland – 0133 OSLO / idg@kundetjeneste.no / Telefon 22053000

Ansvarlig redaktør Henning Meese / Utviklingsansvarlig Ulf H. Helland / Salgsdirektør Jon Thore Thorstensen

Kommentarer