Gratis artikkelserie

Les vår artikkelserie "Slik lykkes du med skrivere".

Last ned artikkelen
ANNONSEBILAG

Samme SLA over hele kloden

Solen går aldri ned over IKT-systemene til forsikringsselskapet Gard. POB er limet som sørger for at avgjørende saks-informasjon ikke går tapt selv om helpdesk overtas av en internasjonal partner.
 

It fra hengekøyen

KOMMENTAR: Hvor viktig er latskap for it-utviklingen, spør Ahlert Hysing.

Les mer Les mer

Les CW på mobilen

Få it-nyhetene rett i lomma.

Fy for en storebror!

KOMMENTAR: Google er et fabelaktig selskap det er grunn til å frykte, skriver Peter Hidas.

Les mer Les mer

Computerworld kvitrer

Få it-nyhetene først.

it-kvitter på Twitter!

Visdommen til små grupper

KOMMENTAR: Hvem tar de beste beslutningene, den ene eller de mange?

Les mer Les mer

 
Du er her: Computerworld >
 

Advarer mot nettkonkurranser

Ole Petter Baugerød Stokke
01.11.2010 kl 14:03

Du får mer spam enn premier om du svarer på dumme spørsmål.

Advarer mot nettkonkurranser

ADVARER: Lars Grøndal i Forbrukerombudet får mange klager på spam etter konkurranser. Man bør være forsiktig med å oppgi epost-adressen sin. (Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet)

Nettet flommer over av konkurranser. Det eneste man trenger for å skaffe seg en splitter ny Iphone 4, kan være å vite om Donald Duck eller Donald Trump er programleder i The Apprentice.

- Enkelt! tenker mange, før de oppgir epost-adressen sin og sender inn svaret.

Noen timer senere er det søppel, og ikke premier, som strømmer inn i epost-boksen.

Strider mot loven

- Nordmenn får uhorvelig mye spam fra selskaper som driver med slike nettkonkurranser, forteller fagleder Lars Grøndal i Forbrukerombudet.

Svarer man på en konkurranse, fyller man gjerne inn epost-adressen sin slik at man kan bli kontaktet om eventuelle premier. Men det selskapene ikke forteller deg, er at adressen skal brukes til helt andre ting.

- Vår erfaring er at denne informasjonen gjemmes i generelle betingelser, men det holder ikke. Dessuten skal man ha eksplisitt samtykke om at adressen kan brukes til markedsføring. Alt dette er i strid med markedsføringsloven, sier Grøndal.

Vil heve terskelen

Konkurransene markedsføres ofte på populære nettsteder som Facebook, hvor brukermassen er enorm. Det er derfor store mengder med klager som havner på Forbrukerombudets bord.

Noen av selskapene ligger i Norge. Mange er også danske, sannsynligvis på grunn av den lave språkbarrieren. Forbrukerombudet jobber nå sammen med danske myndigheter for å få bukt med problemet. Her til lands straffes verstingene allerede med gebyrer.

Men det viktigste tiltaket kan nordmenn selv gjøre.

- Det er forferdelig viktig at norske forbrukere endrer holdninger i forhold til å delta og oppgi personopplysninger til denne type tjenester, advarer Grøndal.

- Terskelen bør være ganske høy før man oppgir epost eller telefonnummer på nettet. Den bør være mye høyere enn den er i dag.

Vanskelig kamp

For de som har gått i baret kan det være vanskelig å bli kvitt søppelet. Grøndal forteller at det å klage til selskapene selv kan gjøre vondt verre. For da har man også bekreftet at epost-adressen de har i basen sin faktisk blir brukt. En bedre løsning kan derfor være å simpelthen markere epostene som søppel, slik at epost-klienten kan legge dem i søppelkassen for deg.

Fenomenet i seg selv er ikke nytt, men Forbrukerombudets klagebunke har vokst kraftig den siste tiden, og de vil derfor advare nordmenn mot konkurransene.

Man vet heller ikke hvorvidt slike konkurranser faktisk er relle; det vil si om noen faktisk vinner noe som helst. Grøndal sier det hadde vært interessant å høre fra eventuelle vinnere, om de eksisterer.

- Dere sier dere vil jobbe med saken fremover, men hvor realistisk er det å få bukt med dette problemet?

- Det generelle spam-problemet vil nok eksistere i overskuelig fremtid. Men jeg tror vi vil klare å ta noen, og gjøre problemet litt mindre, svarer Grøndal.

Har du opplevd liknende selv? Fortell i feltet under!

På jakt etter ny jobb?

På tide med et kurs?

blog comments powered by Disqus

Mr Oracle har blitt 70 - men pensjonerer seg ikke

Oracles mektige toppsjef og gründer, Larry Ellison, viser ingen tegn til å ville gi seg. Men hvem er kronprins?

Les mer om dette Les mer

Tar grep om innkjøp

Norske kommuner håper å spare millioner kroner med innkjøpsanalyse fra SAS Institute.

Les mer om dette Les mer

TEST: Microsoft Surface Pro 3

På tredje forsøk har Microsoft lykkes med å gjøre Surface til en fullverdig pc.

Les mer om dette Les mer hos PC World

VMware-oppkjøp kan gi bedre virtualisering

Har kjøpt opp nykommer for å kunne levere applikasjoner til desktoper i fart og uten å installere.

Les mer om dette Les mer

Kurerer ebola med nanotech

Mer enn 1200 har dødd av ebola. De beste utsiktene for en effektiv kur kan være nanoteknologi.

Les mer om dette Les mer

Eplehuset kjøper Humac

Vips ble landets to store Apple-kjeder til én.

Les mer om dette Les mer

Mest anbefalt
Sykehuspartner friskmelder seg selv
 Sykehuspartner friskmelder seg selv
  Facebook:9   Twitter:6
Sjefen mens vi venter
 Sjefen mens vi venter
  Facebook:1   Twitter:5

Min side IDG

Dataforeningen
27. aug 2014 - Oslo

Mobile Trender
28. aug 2014 - Oslo Kongressenter Folkets Hus

Dataforeningen
31. aug 2014 -

Dataforeningen
01. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
09. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
09. sep 2014 - Trondheim

Healthworld
10. sep 2014 - Radisson Blu Plaza Hotel

Dataforeningen
11. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
16. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
16. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
17. sep 2014 - Trondheim

Dataforeningen
18. sep 2014 - Hele landet

CIO Forum
18. sep 2014 - Ullevål Business Class

Dataforeningen
22. sep 2014 - Oslo

Telecomworld
23. sep 2014 - Quality Hotel Expo, Fornebu

Dataforeningen
24. sep 2014 - Oslo

CIO Forum
25. sep 2014 - Oslo Kongressenter Folkets Hus

Dataforeningen
25. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
29. sep 2014 - Bergen

Dataforeningen
30. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
07. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
15. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
15. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
16. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
20. okt 2014 - Trondheim

Dataforeningen
27. okt 2014 - Trondheim

It-trender
28. okt 2014 - Ullevål Business Class

Dataforeningen
29. okt 2014 - Bergen

Dataforeningen
30. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
12. nov 2014 - Trondheim

Dataforeningen
13. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
18. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
26. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
01. des 2014 - Trondheim

Dataforeningen
11. feb 2015 - Oslo

Dataforeningen
10. mar 2015 - Trondheim

Dataforeningen
05. mai 2015 - Trondheim

Dataforeningen
04. jun 2015 - Oslo

Dataforeningen
24. sep 2015 - Oslo

Dataforeningen
02. nov 2015 - Oslo

Dataforeningen
10. feb 2016 - Oslo


Copyright 2014 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved

Postboks 9090 Grønland – 0133 OSLO / idg@kundetjeneste.no / Telefon 22053000

Ansvarlig redaktør Henning Meese / Utviklingsansvarlig Ulf H. Helland / Salgsdirektør Jon Thore Thorstensen

Kommentarer