Gratis artikkelserie

Les vår artikkelserie "Slik lykkes du i skyen".

Last ned artikkelen

Dødskyss fra Zuckerberg?

LEDER: Facebook er ikke nødvendigvis bra for Oculus Rift.

Les mer Les mer

ANNONSEBILAG

SupportPoint gir oversikt og gode ITIL-vaner

IT-systemene er sentrale når Norsk Gjenvinning-konsernet skaper gull av det vi andre kaster. Servicedesk-verktøyet SupportPoint sørger for at systemene virker og at de jobberi tråd med retningslinjene i ITIL.
 

Kompetansen svekkes

AHLERTS HJØRNE: Hva skal Telenords samfunnsansvar bestå i?

Les mer Les mer

Les CW på mobilen

Få it-nyhetene rett i lomma.

Store Bukken Bruse

KOMMENTAR: Stormaskinen er 50 år, skriver Peter Hidas.

Les mer Les mer

Computerworld kvitrer

Få it-nyhetene først.

it-kvitter på Twitter!

Datavett-reglene

KRONIKK: Bjørn Uddal, konsulentsjef i Firstpoint rådgir om BYOD i et innlegg med påskevri.

Les mer Les mer

 
Du er her: Computerworld >
 

Advarer mot nettkonkurranser

Ole Petter Baugerød Stokke
01.11.2010 kl 14:03

Du får mer spam enn premier om du svarer på dumme spørsmål.

Advarer mot nettkonkurranser

ADVARER: Lars Grøndal i Forbrukerombudet får mange klager på spam etter konkurranser. Man bør være forsiktig med å oppgi epost-adressen sin. (Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet)

Nettet flommer over av konkurranser. Det eneste man trenger for å skaffe seg en splitter ny Iphone 4, kan være å vite om Donald Duck eller Donald Trump er programleder i The Apprentice.

- Enkelt! tenker mange, før de oppgir epost-adressen sin og sender inn svaret.

Noen timer senere er det søppel, og ikke premier, som strømmer inn i epost-boksen.

Strider mot loven

- Nordmenn får uhorvelig mye spam fra selskaper som driver med slike nettkonkurranser, forteller fagleder Lars Grøndal i Forbrukerombudet.

Svarer man på en konkurranse, fyller man gjerne inn epost-adressen sin slik at man kan bli kontaktet om eventuelle premier. Men det selskapene ikke forteller deg, er at adressen skal brukes til helt andre ting.

- Vår erfaring er at denne informasjonen gjemmes i generelle betingelser, men det holder ikke. Dessuten skal man ha eksplisitt samtykke om at adressen kan brukes til markedsføring. Alt dette er i strid med markedsføringsloven, sier Grøndal.

Vil heve terskelen

Konkurransene markedsføres ofte på populære nettsteder som Facebook, hvor brukermassen er enorm. Det er derfor store mengder med klager som havner på Forbrukerombudets bord.

Noen av selskapene ligger i Norge. Mange er også danske, sannsynligvis på grunn av den lave språkbarrieren. Forbrukerombudet jobber nå sammen med danske myndigheter for å få bukt med problemet. Her til lands straffes verstingene allerede med gebyrer.

Men det viktigste tiltaket kan nordmenn selv gjøre.

- Det er forferdelig viktig at norske forbrukere endrer holdninger i forhold til å delta og oppgi personopplysninger til denne type tjenester, advarer Grøndal.

- Terskelen bør være ganske høy før man oppgir epost eller telefonnummer på nettet. Den bør være mye høyere enn den er i dag.

Vanskelig kamp

For de som har gått i baret kan det være vanskelig å bli kvitt søppelet. Grøndal forteller at det å klage til selskapene selv kan gjøre vondt verre. For da har man også bekreftet at epost-adressen de har i basen sin faktisk blir brukt. En bedre løsning kan derfor være å simpelthen markere epostene som søppel, slik at epost-klienten kan legge dem i søppelkassen for deg.

Fenomenet i seg selv er ikke nytt, men Forbrukerombudets klagebunke har vokst kraftig den siste tiden, og de vil derfor advare nordmenn mot konkurransene.

Man vet heller ikke hvorvidt slike konkurranser faktisk er relle; det vil si om noen faktisk vinner noe som helst. Grøndal sier det hadde vært interessant å høre fra eventuelle vinnere, om de eksisterer.

- Dere sier dere vil jobbe med saken fremover, men hvor realistisk er det å få bukt med dette problemet?

- Det generelle spam-problemet vil nok eksistere i overskuelig fremtid. Men jeg tror vi vil klare å ta noen, og gjøre problemet litt mindre, svarer Grøndal.

Har du opplevd liknende selv? Fortell i feltet under!

På jakt etter ny jobb?

På tide med et kurs?

blog comments powered by Disqus

Satser tungt på Android-brett

Intel tror på tjue prosent markedsandel på Android-nettbrett allerede i år.

Les mer om dette Les mer

Aslaks røyklegging

Å skrive kode med håndjern

BLOGG: Skal NRK få lov til å lage noe bra?

Les mer om dette Les mer

Tar Office til Google-dørstokken

Microsoft går til konkurrerende butikker med Office-suiten.

Les mer om dette Les mer

Altibox får mest fra kundene

Inntekt: 681 kroner i måneden. Per kunde.

Les mer om dette Les mer

Gjør seg klare for Scala-fest

- Flatmap-konferansen var helt tullete bra i fjor.

Les mer om dette Les mer

Gründer-suksess med timeføring

Timely-gründer og utvikler Matthias Mikkelsen er ikke millionær enda, men kan endelig leve på egne vilkår.

Les mer om dette Les mer

Menn som brøler til skrivere

HP har funnet ut at menn prøver å kjefte skriveren til arbeid.

Les mer om dette Les mer

It-makt i Norge 2014: Topp 100

Her er Computerworlds liste over it-Norges 100 mektigste.

Les mer om dette Les mer

  
Mest anbefalt
Menn som brøler til skrivere
 Menn som brøler til skrivere
  Facebook:14   Twitter:0
Bremser reklame for raske mobilnett
 Bremser reklame for raske mobilnett
  Facebook:14   Twitter:0
Sykehuspartner friskmelder seg selv
 Sykehuspartner friskmelder seg selv
  Facebook:8   Twitter:6
Halvparten sier ikke et kvitter
 Halvparten sier ikke et kvitter
  Facebook:0   Twitter:6
Sjefen mens vi venter
 Sjefen mens vi venter
  Facebook:1   Twitter:5
Fag og hjemmebrygg
 Fag og hjemmebrygg
  Facebook:0   Twitter:2
Nordlyset i Dell
 Nordlyset i Dell
  Facebook:1   Twitter:0
Feil i fiks rammer 30 prosent av Internettrafikk
 Feil i fiks rammer 30 prosent av Internettrafikk
  Facebook:1   Twitter:0

Min side IDG

Dataforeningen
01. apr 2014 - Hele landet

Dataforeningen
23. apr 2014 - Stavanger

Dataforeningen
28. apr 2014 - Oslo

Dataforeningen
30. apr 2014 - Oslo

Dataforeningen
30. apr 2014 -

Dataforeningen
05. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
06. mai 2014 - Bergen

Affecto
06. mai 2014 - Oslo Kongressener Folkets Hus

Dataforeningen
07. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
07. mai 2014 - Hurtigruta og Brønnøysund

CIO Forum
08. mai 2014 - Oslo Kongressenter Folkets Hus

Dataforeningen
13. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. mai 2014 - Trondheim

Dataforeningen
13. mai 2014 - Bergen

Dataforeningen
13. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
19. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
21. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
26. mai 2014 - Bergen

Dataforeningen
26. mai 2014 - Monaco

Dataforeningen
27. mai 2014 - Tromsø

Dataforeningen
03. jun 2014 - Oslo

Dataforeningen
04. jun 2014 - Oslo

Dataforeningen
04. jun 2014 - Oslo

Dataforeningen
12. jun 2014 - Oslo

Dataforeningen
04. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
11. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
25. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
15. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
16. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
20. okt 2014 - Trondheim

Dataforeningen
13. nov 2014 - Oslo


Copyright 2014 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved

Postboks 9090 Grønland – 0133 OSLO / idg@kundetjeneste.no / Telefon 22053000

Ansvarlig redaktør Henning Meese / Utviklingsansvarlig Ulf H. Helland / Salgsdirektør Jon Thore Thorstensen

Kommentarer