Gratis artikkelserie

Les vår artikkelserie "Slik lykkes du med skrivere".

Last ned artikkelen

Innovasjon på lavgir

LEDER: Iphone 6 bekrefter at Samsung har tenkt riktig.

Les mer Les mer

ANNONSEBILAG

SupportPoint gir oversikt og gode ITIL-vaner

IT-systemene er sentrale når Norsk Gjenvinning-konsernet skaper gull av det vi andre kaster. Servicedesk-verktøyet SupportPoint sørger for at systemene virker og at de jobberi tråd med retningslinjene i ITIL.
 

Pc, hva er vel det?

KOMMENTAR: Spørsmålet er om HP oppnår noe som helst med å dele opp selskapet, mener Ahlert Hysing.

Les mer Les mer

Les CW på mobilen

Få it-nyhetene rett i lomma.

Østenfor sol og vestenfor måne

PETERS PLASS: Vil vi ha et kompetansesamfunn med it i topp og bunn, gjelder det å planlegge nå. Ikke om femten år, skriver Peter Hidas.

Les mer Les mer

Computerworld kvitrer

Få it-nyhetene først.

it-kvitter på Twitter!

Visdommen til små grupper

KOMMENTAR: Hvem tar de beste beslutningene, den ene eller de mange?

Les mer Les mer

 
Du er her: Computerworld >
 

Veldedighetsnerder snart på én million

Kenneth Christensen
24.08.2011 kl 11:11

Privat initiativ ga giverglede: It-bransjen donerer i fleng til Afrikas Horn.

Veldedighetsnerder snart på én million

GAVMILDE NERDER: Nerd Aid, innsamlingsaksjonen til inntekt for Røde Kors arbeid mot sultkatastrofen i Afrikas Horn er en enorm suksess. (Foto: Istock)

Aksjonen «Nerd Aid» ble startet 6. juli i år, og varer til 1. oktober. Målet er én million kroner, og i skrivende stund har aksjonen samlet inn over 770.000 kroner.

Mannen bak initiativet er Erlend Schei, som til daglig jobber ved Finn Labs. Han beskriver seg selv som «web-potet og nerd». Schei forteller at han følte seg som en slappfisk der han satt med avisen, leste overskrifter om sult-katastrofen i Afrika, og bladde videre uten å gjøre noe med det.

«Jeg jobber i IT/media. Jeg har god råd og godt nettverk. Jeg er sjelden redd eller sulten, og er stort sett forskånet fra verdens lidelser. Den siste tiden er jeg påminnet om hvor fjern min hverdag er fra andres. Hjertet rives når jeg ser bildene fra sultkatastrofen i Afrika,» skriver Schei på aksjonens nettside.

- Jeg leste om mødre som var nødt til å velge hvilke barn hun måtte sette igjen. Siden jeg har fire barn selv så det trakk i hjertet. Jeg måtte gjøre noe.

Inspirert av venninne

En venninne av Schei hadde klart å samle inn 5.000 kroner på én helg ved å oppfordre venner på Facebook til å bidra. Det var der han fikk ideen.

- Konkurranseinstinktet slo inn, jeg måtte jo gjøre det bedre, sier Schei til Computerworld.

Samtidig ville han ikke samle inn penger på bekostning av andre organisasjoner eller innsamlinger. Derfor var det viktig å skille seg litt ut. Navnet Nerd Aid er et spill på Live Aid, Band Aid og lignende, samtidig som det henvender seg til folk som han selv, de som vokste opp på 80-tallet med Commodore-64, er datafrelste og som har god råd til å gi bort litt.

Målet med innsamlingen ble satt til en million kroner. Med mange kontakter på Facebook, Twitter, Linkedin og Google+ synes Schei det virket realistisk.

Aktiv bruk av Twitter

MANNEN BAK: Erlend Schei. (Foto: Caroline Roka) 

Schei dro i gang en kampanje på Twitter. Han hadde tidligere vært med på arrangere kampanje på Twitter, og har lært mye om hvordan promotere via hashtags.

- Treffer man godt på Twitter, da kan man utrette ganske mye. Alle har råd til dette, det gjelder bare å få folk til å gi der og da, sier Schei.

Mange av Scheis følgere på Twitter har også vært veldig aktive i å få spredt ordet om Nerd Aid, og Schei innrømmer at han har twitret mer om aksjonen enn han egentlig hadde tenkt.

- Noen ganger er saken så viktig at man må gi beng i spamprinsippene sine, sier Schei.

Gavmilde geeks

Nerd Aid hadde ikke lyst til å konkurrere med andre gode formål, og satset derfor på noe litt Nerdete. Det er mye internhumor i kommentarene på nettsiden for aksjonen, samt i beløpene som doneres.

- Vi synes det er kjempegøy med det nerdete. Det er mye geeky i donasjonene. Jeg ventet tall som 1024, 1.337, 3.141. Nerder er nerder, forteller Schei.

Schei forteller at han i begynnelsen var litt redd for at nerde-stempelet kunne være begrensende, men tok sjansen. Det er viktig å dyrke nerde-delen når man først har begynt, og nerder og it-bedrifter har tatt innsamlingsaksjonen til brystet.

- Jeg var litt redd for at det skulle bli flåsete, men det ble ikke noe problem i det hele tatt, sier Schei.

Høgskolen i Gjøvik har bemerket seg spesielt. Einar Haraldseid har gitt avrundingsbeløp gjennom hele aksjonen så langt.

- Det var mest en gimmick, jeg irriterte meg over de fancy beløpene. Jeg ville det skulle gå opp i 50, sier Haraldseid til Computerworld.

Digital bøsse

Da Schei satte seg ned og planla innsamlingen visste han ikke om Røde Kors-opplegget Start egen innsamling. Her kan man velge mellom flere formål, som støtt Afrikas horn, støtt Japan, Vann for livet, Røde Kors-aksjonen eller generelt til Røde Kors uten å være øremerket et spesielt formål.

- Det var tilfeldig av valget falt på Røde Kors. Men de har opplegget klart for å starte egen innsamling. Det var bra. Dessuten tror jeg nordmenn flest har et godt forhold til Røde Kors, forteller Schei.

Ellen Johnsen, prosjektleder i Røde Kors Norge er veldig begeistret både for suksessen til Nerd Aid, og den digitale innsamlingsbøssa. Suksessen viser at enkeltmenneskets engasjement er veldig viktig, påpeker hun.

- Jeg tror dette er den nye innsamlingsbøssa, men den er veldig målgruppe-orientert. Den fungerer særlig godt for unge mennesker, for man får uttrykt seg selv i sosiale medier, forteller Johnsen til Computerworld.

Hun mener også at den digitale innsamlingsbøssa trigger et visst konkurranseelement hos folk som Schei. Engasjementet til enkeltpersoner blir stadig viktigere og organisasjoner får et ansvar med å informere mer om det de leverer.

- Vi ønsker alle å støtte en god sak. Det er en enorm giverglede i Norge, men vi må ofte ha det rett i fleisen for å reagere. Om man får det fra venner og kjente så virker det bedre, sier Johnsen. Folk som Erlend (Schei, journ.anm.) er våre beste venner.

Mulig med flere aksjoner

Schei ser ikke bort i fra at det kan bli flere lignende innsamlingsaksjoner, men tror det kan bli vanskelig å få en repetisjon av suksessen.En ny versjon av Start din egen innsamling, som blant annet integrerer digitalbøssa med Facebook er ventet i november, ifølge Røde Kors.

- Om et år er det ikke spennende lenger, og fanger ikke nyhetens interesse. Man må ha mange bein å stå på, sier Schei.

Den største overraskelsen er all oppmerksomheten aksjonen har fått fra bedrifter, henholdsvis i it-bransjen. Schei ønsker at flere av de store bedriftene vil velge å delta i aksjonen. Blant virksomheter som har støttet aksjonen hittil finner vi blanta nnet Opera, Bouvet og Unit4 som har biddratt med henholdsvis 70.000, 49.152 og 31.337 kroner.

Se hele oversikten på nettsiden til innsamlingsaksjonen Nerd Aid.

I tillegg har mange privatpersoner bidratt, både med nerdete og avrundede donasjoner.

- Det har vært en voldsomt bra respons, det er sykt hyggelig å holde på med. Jeg er full av takknemlighet og beundring for alle de varme folkene som gir, avslutter Schei.

På jakt etter ny jobb?

Last ned gratis whitepaper

blog comments powered by Disqus

- Vi forventer suksess

Microsoft har lansert en ferdig pakke for hybrid sky - en «Azure i en boks-løsning».

Les mer om dette Les mer

Til skyen med trykkeribransjen

Norske Gelato Group ønsker å revolusjonære trykkeribransjen og fortjenesten spretter i været.

Les mer om dette Les mer

Raspberry Pi får pekeskjerm

Nå kommer Raspberry Pi Model A+. Alle entusiaster av denne lille mini-dataen kan glede seg!

Les mer om dette Les mer

Kompaktkameraene slår tilbake

TEST: Kompaktkameraer fra Canon og Sony viser muskler i krigen mot mobilkameraene.

Les mer om dette Les mer

Alt-i-ett-it

Alt i én boks. Det er fremtidens it, mener både produsenter og analytikere. Les Computerworlds artikkelsamling om konvergert infrastruktur.

Les mer om dette Les mer

Sørger over Nokia-slutt

- Det er rart når gamle merker forsvinner, sier Bjørn Amundsen i Telenor.

Les mer om dette Les mer

Wifi tar 80 prosent av LTE-trafikken

80 prosent av all trafikk fra og til 4G mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett blir formidlet via wifi og fastnett.

Les mer om dette Les mer

Min side IDG

Dataforeningen
18. sep 2014 - Hele landet

Syscom
14. okt 2014 - SYSCOM AS, OSLO

Watchcom
27. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
27. okt 2014 - Trondheim

It-trender
28. okt 2014 - Ullevaal Business Class

It-trender
28. okt 2014 - Ullevål Business Class

Syscom
29. okt 2014 - SYSCOM AS, OSLO

Dataforeningen
29. okt 2014 - Bergen

Watchcom
29. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
30. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
05. nov 2014 - Oslo

Watchcom
05. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
07. nov 2014 - Trondheim

Watchcom
10. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
12. nov 2014 - Trondheim

Dataforeningen
12. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. nov 2014 - Oslo

CIO Forum
13. nov 2014 - Oslo Kongressenter Folkets Hus

Dataforeningen
17. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
18. nov 2014 - London

Syscom
18. nov 2014 - SYSCOM AS, OSLO

Dataforeningen
18. nov 2014 - Oslo

Watchcom
19. nov 2014 - OSLO

Dataforeningen
20. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
25. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
26. nov 2014 - Oslo

CIO Forum
27. nov 2014 - Oslo Kongressenter Folkets Hus

Dataforeningen
27. nov 2014 - Oslo

Watchcom
27. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
01. des 2014 - Trondheim

Syscom
03. des 2014 - SYSCOM AS, OSLO

Watchcom
03. des 2014 - Oslo

Watchcom
04. des 2014 - Oslo

Watchcom
11. des 2014 - Bergen

Dataforeningen
08. jan 2015 - Oslo

Dataforeningen
19. jan 2015 - Oslo

Dataforeningen
20. jan 2015 - Oslo

Dataforeningen
11. feb 2015 - Oslo

Dataforeningen
10. mar 2015 - Trondheim

Energyworld
12. mar 2015 - Stavanger Forum

Dataforeningen
05. mai 2015 - Trondheim

Dataforeningen
04. jun 2015 - Oslo

Dataforeningen
24. sep 2015 - Oslo

Dataforeningen
02. nov 2015 - Oslo

Dataforeningen
10. feb 2016 - Oslo


Copyright 2014 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved

Postboks 9090 Grønland – 0133 OSLO / idg@kundetjeneste.no / Telefon 22053000

Ansvarlig redaktør Henning Meese / Utviklingsansvarlig Ulf H. Helland / Salgsdirektør Jon Thore Thorstensen

Kommentarer