Gratis artikkelserie

Les vår artikkelserie "Slik lykkes du i skyen".

Last ned artikkelen

Dødskyss fra Zuckerberg?

LEDER: Facebook er ikke nødvendigvis bra for Oculus Rift.

Les mer Les mer

ANNONSEBILAG

SupportPoint gir oversikt og gode ITIL-vaner

IT-systemene er sentrale når Norsk Gjenvinning-konsernet skaper gull av det vi andre kaster. Servicedesk-verktøyet SupportPoint sørger for at systemene virker og at de jobberi tråd med retningslinjene i ITIL.
 

Kompetansen svekkes

AHLERTS HJØRNE: Hva skal Telenords samfunnsansvar bestå i?

Les mer Les mer

Les CW på mobilen

Få it-nyhetene rett i lomma.

Store Bukken Bruse

KOMMENTAR: Stormaskinen er 50 år, skriver Peter Hidas.

Les mer Les mer

Computerworld kvitrer

Få it-nyhetene først.

it-kvitter på Twitter!

Datavett-reglene

KRONIKK: Bjørn Uddal, konsulentsjef i Firstpoint rådgir om BYOD i et innlegg med påskevri.

Les mer Les mer

 
Du er her: Computerworld >
 

- Dette er realfag i praksis

Kenneth Christensen
14.06.2013 kl 07:01

Ungdomsskoleelever fra hele landet har deltatt i den store spillprogrammerings-konkurransen Koducup. Denne uka gikk finalen av stabelen. Se vinnerbidragene!

- Dette er realfag i praksis

STJERNENE: Vinnerene i Koducup-en har all grunn til å være stolte av det de har fått til. bakerst fra venstre: Mattias, Simen, Daniel, Lovise og Ronja. Fremst fra venstre: Sigbjørn, Thomas og Mats (Little programmers). Foto: Kenneth Christensen

I løpet av høsten 2012 og våren 2013 har elever ved ungdomsskoler rundt om i Norge programmert spill i skoletiden, i mange forskjellige fag inkludert matematikk, historie og norsk.

Til arbeidet bruker elevene det gratis utviklingsverktøyet Kodu fra Microsoft, som er lett tilgjengelig og bruker enkle grafiske kommandoer for å programmere logikk i spillene.

Se bildeserie: Koducup-finalen 2013

De beste elev-utviklede spillene er plukket ut til å delta i Koducup, en nasjonalkommunal konkurranse i spillutvikling arrangert av tankesmia Pedsmia i samarbeid med Microsoft Norge og Kongsberg kommune.

Computerworld var med da den store finalen gikk av stabelen i Microsoft sine lokaler på Lysaker i Oslo onsdag 12. juni.

Oscar i spillprogrammering

Finalen, som er arrangert i samarbeid med Pedsmia, Microsoft Partners in Learning og Kongsberg kommune, er lagt opp som en oscar-utdeling, komplett med rød løper, fotovegg, jury, gullfargede konvelutter og gjeve pokaler og premier.

Det er fire kategorier:

  • Kodunarr: tildeles spillet med best historie, beste handling og interaksjon.
  • Kodunerd: tildeles spillet med beste kode og avansert funksjonalitet.
  • Kodubuilder: tildeles spillet med beste utforming, konsept og design.
  • Kodumaster: selveste gromprisen og vandrepokal tildeles spillet med den høyeste totalscoren.

Alle de fire vinnerene får en pokal og blir invitert til spillstudiet Snowcastle Games hvor de skal få se hvordan profesjonell spillutvikling foregår.

PEDSMIA: Primus motor for Koducup i Norge, lærerne Øystein Imsen og Bjørn Erga. Sammen driver de Pedsmia, tankesmie for progressiv pedagogikk. Foto: Kenneth Christensen 

I tillegg får vinnerene av Kodunarr, Kodubuilder og Kodunerd et klassesett Xbox-kontrollere mens hovedpremien er klassesettet og en Xbox 360.

Se bildeserie: Koducup-finalen 2013

Juryen består av kjente navn i bransjen - Torgeir Waterhouse fra IKT Norge, Jørund Høie Skaug fra IKT Senteret, Petri Wilhelmsen fra Microsoft Norge og Erik Hoftun fra Snowcastle.

Hoftun er imponert over spillene elevene har utviklet.

- Jeg er imponert. Ikke minst over alt arbeidet. Det er tidkrevende arbeid, fra det kunstreriske til det logiske, sier Hoftun.

Han har også lenge vært opptatt av læring i spill, og det var ikke vanskelig å takke stille opp til juryinvitasjon og omvisning i studiet for finalistene.

- Jeg tror spillbasert læring har en fremtid, og jeg tror på spillbaserte læringsmekanismer, påpeker han.

Å lære av spill

Bak konkurransen ligger tanken om at dataspill kan brukes til læring, og er et medium som kan overlappe en rekke fag som for eksempel matematikk, norsk og historie.

Les også: Lærer av å leke

Spillprogrammering med Kodu-verktøyet gjennomføres gjerne i det nye valgfaget Teknologi i praksis, og er en del av den store satsningen på bruk av teknologi og digitale verktøy i skolen.

- Alle de nye mulighetene som ligger i teknologien må alle elever i norsk skole få mulighet til å lære seg, ellers får vi noen kommer utenfor. Dette er kompetanse vi må ha, sier Elisabeth Aspaker, stortingsrepresentant for Høyre.

Hun er selv ungdomsskolelærer av yrke, og mener det er veldig viktig å trekke inn fordelene teknologi kan tilby i klasserommet. For eksempel kan spill bidra til å øke motivasjon, samtidig som elevene lærer.

Les også: - Skolen må være elevsentrert

PIL: Det norske Partners in Learning-teamet i Microsoft Norge, ordnet blant annet rød løper og forfriskninger til Koducup-finalen. Bakerst fra venstre: Morten Holt, Marie Helene Haavardsholm, Ivar Berg, Henriette Dolven og Bjørnar Hovemoen. Foran fra venstre: Håvard Haukeberg og rebeca Solis Campo. Foto: Kenneth Christensen 

- Jeg tror vi bare er i starten, og den kreativiteten og motivasjonen elevene får er gull verdt for å styrke realfagene, og få elevene med, sier Aspaker.

Jurymedlem og en kjent tilhenger av spill og programmering i skolen, Torgeir Waterhouse, direktør i IKT Norge, sier Koducup-finalen er begynnelsen på noe stort.

- Dette er fremtiden, og nå er den faktisk her. Dette er realfag i praksis, slik det burde være, sier Waterhouse.

- I opplæringsloven står det noe kult, nemlig at opplæringen skal åpne dører for verden og fremtiden, og skape engasjement og kreativitet. Er det noe vi har sett her i dag, så er det nettopp det, fortsetter han.

Les også: Med Minecraft på skolepensum

Det er læring på en ny og god måte, og dette vil det bli mer av, mener Waterhouse. Under avslutningstalen på arrangementet deler han noen tanker om det han har sett, og er begeistret for mulighetene i fremtiden.

- Det som kommer senere, det vil komme fra det dere har gjort i dag. Dere har all grunn til å være stolte, og dere har vært veldig flinke.

Da finalen er over, kommenterer Ivar Berg fra Microsoft Norge at han synes finalen var veldig fin, og at han håper finalen blir enda større neste år.

Se bildeserie: Koducup-finalen 2013

Kodu
Kodu er et gratis visuelt utviklingsmiljø beregnet for bruk av barn og unge. Det er enkelt å utvikle egne spill for Windows og Xbox, og Kodu egner seg til å lære kreativitet, problemløsning og historiefortelling i tillegg til programmering.

Pedsmia
Pedsmia er en kunstfaglig og progressiv tenketank. Målet er å utvikle og aktualisere dataspill og spillprogrammering som skapende aktiviteter for læring.

Arrangerer Kodu-cup i samarbeid med Microsoft Norge, hvor elever i flere kommuner konkurrerer om å lage det beste dataspillet i verktøyet Kodu.

På jakt etter ny jobb?

Last ned gratis whitepaper

blog comments powered by Disqus

Satser tungt på Android-brett

Intel tror på tjue prosent markedsandel på Android-nettbrett allerede i år.

Les mer om dette Les mer

Aslaks røyklegging

Å skrive kode med håndjern

BLOGG: Skal NRK få lov til å lage noe bra?

Les mer om dette Les mer

Tar Office til Google-dørstokken

Microsoft går til konkurrerende butikker med Office-suiten.

Les mer om dette Les mer

Altibox får mest fra kundene

Inntekt: 681 kroner i måneden. Per kunde.

Les mer om dette Les mer

Gjør seg klare for Scala-fest

- Flatmap-konferansen var helt tullete bra i fjor.

Les mer om dette Les mer

Gründer-suksess med timeføring

Timely-gründer og utvikler Matthias Mikkelsen er ikke millionær enda, men kan endelig leve på egne vilkår.

Les mer om dette Les mer

Menn som brøler til skrivere

HP har funnet ut at menn prøver å kjefte skriveren til arbeid.

Les mer om dette Les mer

It-makt i Norge 2014: Topp 100

Her er Computerworlds liste over it-Norges 100 mektigste.

Les mer om dette Les mer

  
Mest anbefalt
Menn som brøler til skrivere
 Menn som brøler til skrivere
  Facebook:14   Twitter:0
Bremser reklame for raske mobilnett
 Bremser reklame for raske mobilnett
  Facebook:14   Twitter:0
Sykehuspartner friskmelder seg selv
 Sykehuspartner friskmelder seg selv
  Facebook:8   Twitter:6
Halvparten sier ikke et kvitter
 Halvparten sier ikke et kvitter
  Facebook:0   Twitter:6
Sjefen mens vi venter
 Sjefen mens vi venter
  Facebook:1   Twitter:5
Fag og hjemmebrygg
 Fag og hjemmebrygg
  Facebook:0   Twitter:2
Nordlyset i Dell
 Nordlyset i Dell
  Facebook:1   Twitter:0
Feil i fiks rammer 30 prosent av Internettrafikk
 Feil i fiks rammer 30 prosent av Internettrafikk
  Facebook:1   Twitter:0

Min side IDG

Dataforeningen
01. apr 2014 - Hele landet

Dataforeningen
23. apr 2014 - Stavanger

Dataforeningen
28. apr 2014 - Oslo

Dataforeningen
30. apr 2014 - Oslo

Dataforeningen
30. apr 2014 -

Dataforeningen
05. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
06. mai 2014 - Bergen

Affecto
06. mai 2014 - Oslo Kongressener Folkets Hus

Dataforeningen
07. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
07. mai 2014 - Hurtigruta og Brønnøysund

CIO Forum
08. mai 2014 - Oslo Kongressenter Folkets Hus

Dataforeningen
13. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. mai 2014 - Trondheim

Dataforeningen
13. mai 2014 - Bergen

Dataforeningen
13. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
19. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
21. mai 2014 - Oslo

Dataforeningen
26. mai 2014 - Bergen

Dataforeningen
26. mai 2014 - Monaco

Dataforeningen
27. mai 2014 - Tromsø

Dataforeningen
03. jun 2014 - Oslo

Dataforeningen
04. jun 2014 - Oslo

Dataforeningen
04. jun 2014 - Oslo

Dataforeningen
12. jun 2014 - Oslo

Dataforeningen
04. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
11. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
25. sep 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
15. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
16. okt 2014 - Oslo

Dataforeningen
20. okt 2014 - Trondheim

Dataforeningen
13. nov 2014 - Oslo


Copyright 2014 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved

Postboks 9090 Grønland – 0133 OSLO / idg@kundetjeneste.no / Telefon 22053000

Ansvarlig redaktør Henning Meese / Utviklingsansvarlig Ulf H. Helland / Salgsdirektør Jon Thore Thorstensen

Kommentarer