Gratis artikkelserie

Les vår artikkelserie "Slik lykkes du med skrivere".

Last ned artikkelen

Innsyn i NAV

LEDER: Allmennheten må få innsikt i omstendighetene rundt NAV-direktør Nina Aulies oppsigelse.

Les mer Les mer

ANNONSEBILAG

Her er POB G6

POB G6 har et imponerende ytre og mye spennende funksjonalitet, men teknologidirektør Atle Nilssen er minst like stolt av det som ligger bak det moderne brukergrensesnittet.
 

På vei til nettskyen

KOMMENTAR: Felles plattform skaper grunnlaget for fremtidige løsninger, skriver Ahlert Hysing.

Les mer Les mer

Les CW på mobilen

Få it-nyhetene rett i lomma.

Østenfor sol og vestenfor måne

PETERS PLASS: Vil vi ha et kompetansesamfunn med it i topp og bunn, gjelder det å planlegge nå. Ikke om femten år, skriver Peter Hidas.

Les mer Les mer

Computerworld kvitrer

Få it-nyhetene først.

it-kvitter på Twitter!

Visdommen til små grupper

KOMMENTAR: Hvem tar de beste beslutningene, den ene eller de mange?

Les mer Les mer

 
Du er her: Computerworld >
 

- Dette er realfag i praksis

Kenneth Christensen
14.06.2013 kl 07:01

Ungdomsskoleelever fra hele landet har deltatt i den store spillprogrammerings-konkurransen Koducup. Denne uka gikk finalen av stabelen. Se vinnerbidragene!

- Dette er realfag i praksis

STJERNENE: Vinnerene i Koducup-en har all grunn til å være stolte av det de har fått til. bakerst fra venstre: Mattias, Simen, Daniel, Lovise og Ronja. Fremst fra venstre: Sigbjørn, Thomas og Mats (Little programmers). Foto: Kenneth Christensen

I løpet av høsten 2012 og våren 2013 har elever ved ungdomsskoler rundt om i Norge programmert spill i skoletiden, i mange forskjellige fag inkludert matematikk, historie og norsk.

Til arbeidet bruker elevene det gratis utviklingsverktøyet Kodu fra Microsoft, som er lett tilgjengelig og bruker enkle grafiske kommandoer for å programmere logikk i spillene.

Se bildeserie: Koducup-finalen 2013

De beste elev-utviklede spillene er plukket ut til å delta i Koducup, en nasjonalkommunal konkurranse i spillutvikling arrangert av tankesmia Pedsmia i samarbeid med Microsoft Norge og Kongsberg kommune.

Computerworld var med da den store finalen gikk av stabelen i Microsoft sine lokaler på Lysaker i Oslo onsdag 12. juni.

Oscar i spillprogrammering

Finalen, som er arrangert i samarbeid med Pedsmia, Microsoft Partners in Learning og Kongsberg kommune, er lagt opp som en oscar-utdeling, komplett med rød løper, fotovegg, jury, gullfargede konvelutter og gjeve pokaler og premier.

Det er fire kategorier:

  • Kodunarr: tildeles spillet med best historie, beste handling og interaksjon.
  • Kodunerd: tildeles spillet med beste kode og avansert funksjonalitet.
  • Kodubuilder: tildeles spillet med beste utforming, konsept og design.
  • Kodumaster: selveste gromprisen og vandrepokal tildeles spillet med den høyeste totalscoren.

Alle de fire vinnerene får en pokal og blir invitert til spillstudiet Snowcastle Games hvor de skal få se hvordan profesjonell spillutvikling foregår.

PEDSMIA: Primus motor for Koducup i Norge, lærerne Øystein Imsen og Bjørn Erga. Sammen driver de Pedsmia, tankesmie for progressiv pedagogikk. Foto: Kenneth Christensen 

I tillegg får vinnerene av Kodunarr, Kodubuilder og Kodunerd et klassesett Xbox-kontrollere mens hovedpremien er klassesettet og en Xbox 360.

Se bildeserie: Koducup-finalen 2013

Juryen består av kjente navn i bransjen - Torgeir Waterhouse fra IKT Norge, Jørund Høie Skaug fra IKT Senteret, Petri Wilhelmsen fra Microsoft Norge og Erik Hoftun fra Snowcastle.

Hoftun er imponert over spillene elevene har utviklet.

- Jeg er imponert. Ikke minst over alt arbeidet. Det er tidkrevende arbeid, fra det kunstreriske til det logiske, sier Hoftun.

Han har også lenge vært opptatt av læring i spill, og det var ikke vanskelig å takke stille opp til juryinvitasjon og omvisning i studiet for finalistene.

- Jeg tror spillbasert læring har en fremtid, og jeg tror på spillbaserte læringsmekanismer, påpeker han.

Å lære av spill

Bak konkurransen ligger tanken om at dataspill kan brukes til læring, og er et medium som kan overlappe en rekke fag som for eksempel matematikk, norsk og historie.

Les også: Lærer av å leke

Spillprogrammering med Kodu-verktøyet gjennomføres gjerne i det nye valgfaget Teknologi i praksis, og er en del av den store satsningen på bruk av teknologi og digitale verktøy i skolen.

- Alle de nye mulighetene som ligger i teknologien må alle elever i norsk skole få mulighet til å lære seg, ellers får vi noen kommer utenfor. Dette er kompetanse vi må ha, sier Elisabeth Aspaker, stortingsrepresentant for Høyre.

Hun er selv ungdomsskolelærer av yrke, og mener det er veldig viktig å trekke inn fordelene teknologi kan tilby i klasserommet. For eksempel kan spill bidra til å øke motivasjon, samtidig som elevene lærer.

Les også: - Skolen må være elevsentrert

PIL: Det norske Partners in Learning-teamet i Microsoft Norge, ordnet blant annet rød løper og forfriskninger til Koducup-finalen. Bakerst fra venstre: Morten Holt, Marie Helene Haavardsholm, Ivar Berg, Henriette Dolven og Bjørnar Hovemoen. Foran fra venstre: Håvard Haukeberg og rebeca Solis Campo. Foto: Kenneth Christensen 

- Jeg tror vi bare er i starten, og den kreativiteten og motivasjonen elevene får er gull verdt for å styrke realfagene, og få elevene med, sier Aspaker.

Jurymedlem og en kjent tilhenger av spill og programmering i skolen, Torgeir Waterhouse, direktør i IKT Norge, sier Koducup-finalen er begynnelsen på noe stort.

- Dette er fremtiden, og nå er den faktisk her. Dette er realfag i praksis, slik det burde være, sier Waterhouse.

- I opplæringsloven står det noe kult, nemlig at opplæringen skal åpne dører for verden og fremtiden, og skape engasjement og kreativitet. Er det noe vi har sett her i dag, så er det nettopp det, fortsetter han.

Les også: Med Minecraft på skolepensum

Det er læring på en ny og god måte, og dette vil det bli mer av, mener Waterhouse. Under avslutningstalen på arrangementet deler han noen tanker om det han har sett, og er begeistret for mulighetene i fremtiden.

- Det som kommer senere, det vil komme fra det dere har gjort i dag. Dere har all grunn til å være stolte, og dere har vært veldig flinke.

Da finalen er over, kommenterer Ivar Berg fra Microsoft Norge at han synes finalen var veldig fin, og at han håper finalen blir enda større neste år.

Se bildeserie: Koducup-finalen 2013

Kodu
Kodu er et gratis visuelt utviklingsmiljø beregnet for bruk av barn og unge. Det er enkelt å utvikle egne spill for Windows og Xbox, og Kodu egner seg til å lære kreativitet, problemløsning og historiefortelling i tillegg til programmering.

Pedsmia
Pedsmia er en kunstfaglig og progressiv tenketank. Målet er å utvikle og aktualisere dataspill og spillprogrammering som skapende aktiviteter for læring.

Arrangerer Kodu-cup i samarbeid med Microsoft Norge, hvor elever i flere kommuner konkurrerer om å lage det beste dataspillet i verktøyet Kodu.

På jakt etter ny jobb?

På tide med et kurs?

blog comments powered by Disqus

Rapporten som felte Aulie

– Vi skal nå ha en grundig intern gjennomgang av funnene i rapporten, sier Nav-sjef Joakim Lystad.

Les mer om dette Les mer

Folkelig og proff

- Vi tør å by på oss selv, og vi kommer ikke inn i stive dresser. Vi er litt nede på jorda, sier Tom Henrik Rogstad i Itverket.

Les mer om dette Les mer

HTML5: Dette har vi ventet på en stund

KOMMENTAR: 28. oktober ble den femte generasjonen av World Wide Web offisiell. Er det så mye å bry seg med?

Les mer om dette Les mer

- Ikke en situasjon vi kan slå oss til ro med

Datatilsynest mener at apper gir for dårlig informasjon.

Les mer om dette Les mer

Omfattende trøbbel med mobilnettet

Landsdekkende problemer for Telenorkunder (saken er oppdatert).

Les mer om dette Les mer

Skal ikke skje igjen

Telenor-kunder var uten dekning i to timer. Nå skal feilen analyseres og tiltak iverksettes.

Les mer om dette Les mer

Enorme hastighetsgap på bredbånd

87 prosent av xDSL-abonnentene i Norge får markedsført hastighet de abonnerer på og bare 46 prosent får 75 prosent av den hastigheten de abonnerer på.

Les mer om dette Les mer

Min side IDG

Dataforeningen
18. sep 2014 - Hele landet

Syscom
14. okt 2014 - SYSCOM AS, OSLO

Dataforeningen
05. nov 2014 - Oslo

Watchcom
05. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
07. nov 2014 - Trondheim

Watchcom
10. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
12. nov 2014 - Trondheim

Dataforeningen
12. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
13. nov 2014 - Oslo

CIO Forum
13. nov 2014 - Oslo Kongressenter Folkets Hus

Dataforeningen
17. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
18. nov 2014 - London

Syscom
18. nov 2014 - SYSCOM AS, OSLO

Dataforeningen
18. nov 2014 - Oslo

Watchcom
19. nov 2014 - OSLO

Dataforeningen
20. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
25. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
26. nov 2014 - Oslo

Watchcom
27. nov 2014 - Oslo

CIO Forum
27. nov 2014 - Oslo Kongressenter Folkets Hus

Dataforeningen
27. nov 2014 - Oslo

Dataforeningen
01. des 2014 - Trondheim

Dataforeningen
01. des 2014 - Oslo

Syscom
03. des 2014 - SYSCOM AS, OSLO

Watchcom
03. des 2014 - Oslo

Watchcom
04. des 2014 - Oslo

Watchcom
11. des 2014 - Bergen

Dataforeningen
08. jan 2015 - Oslo

Dataforeningen
19. jan 2015 - Oslo

Dataforeningen
20. jan 2015 - Oslo

Dataforeningen
11. feb 2015 - Oslo

Dataforeningen
10. mar 2015 - Trondheim

Energyworld
12. mar 2015 - Stavanger Forum

Dataforeningen
05. mai 2015 - Trondheim

Dataforeningen
04. jun 2015 - Oslo

Dataforeningen
24. sep 2015 - Oslo

Dataforeningen
02. nov 2015 - Oslo

Dataforeningen
10. feb 2016 - Oslo


Copyright 2014 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved

Postboks 9090 Grønland – 0133 OSLO / idg@kundetjeneste.no / Telefon 22053000

Ansvarlig redaktør Henning Meese / Utviklingsansvarlig Ulf H. Helland / Salgsdirektør Jon Thore Thorstensen

Kommentarer