Gratis artikkelserie

Les vår artikkelserie "Slik lykkes du med skrivere".

Last ned artikkelen

På vei til nettskyen

KOMMENTAR: Felles plattform skaper grunnlaget for fremtidige løsninger, skriver Ahlert Hysing.

Les mer Les mer

Østenfor sol og vestenfor måne

PETERS PLASS: Vil vi ha et kompetansesamfunn med it i topp og bunn, gjelder det å planlegge nå. Ikke om femten år, skriver Peter Hidas.

Les mer Les mer

 
Du er her: Computerworld > Tema > Sikkerhet >
 

Datatilsynet vil ha felles kredittsperre

Leif Martin Kirknes
24.02.2010 kl 09:35

Sentralisert sperre for kredittinformasjon nyttig mot identitetstyver.

Datatilsynet vil ha felles kredittsperre

FORKLARER SPERREFORSLAG: Leif T. Aanensen i Datatilsynet (Foto: Datatilsynet/Berit Roald/SCANPIX)

I de aller fleste tilfeller av id-tyveri vil tyven etterspørre kreditt i offerets navn. Sperre mot kreditt hos landets kredittopplysningsbyråer kan derfor være et effektivt middel for begrense skadene av id-tyveriet.

Datatilsynet har drøftet tanken om en felles sperretjeneste for kredittopplysninger de åtte kredittopplysnings-selskapene som har konsesjon i Norge. Både Fornyingsdepartementet og kredittopplysningsbyråene selv har vært med i diskusjonen.

På tjenesten skal hver enkeltperson enkelt og greit kunne sperre og slå av sperren.

- Jeg vil understreke at vi er i utredningsfasen, men vi drøfter hvorvidt det skal gjøres enklere og mer ryddig å sperre kreditt. Dette er en av mange mulige tiltak for å bekjempe identitetstyveri. Årsaken til at det er så viktig, er at det å misbruke kreditt veldig ofte er motiv for id-tyverier, sier Leif T. Aanensen i Datatilsynet til Computerworld.

Les også: Kronikk: Id-tyverier og andre e-forbrytelser

Tanken er at brukeren skal kunne henvende seg ett sted for å sperre og eventuelt oppheve sperring av kredittopplysninger, i stedet for å måtte kontakte alle byråene som har konsesjon hver for seg.

De ulike byråene har også ulike prosedyrer ved håndtering av sperring og oppheving. Datatilsynet mener det i det hele tatt er en ganske så uoversiktlig situasjon for den registrerte.

Via Altinn?

Et problem byråene vil møte er autentisering av brukeren, at de vet at det er rett person som sperrer eller opphever sperringen. Det som vurderes er å opprette en tjeneste med et sentralt sperreregister som er tilgjengelig over internett. Det er foreslått at Brønnøysundregistrene skal stå for autentisering, via Altinn for eksempel.

Der skal brukeren altså kunne slå av og på sperring. Årsaken til at det også må gå an å slå den av, er at en rekke kjøp kan bli avvist om den er på. For eksempel knyttet til tegning av abonnement til mobiltelefon eller ved søknad om lån er kredittvurdering gjengs praksis.

Les også: Mer kortsvindel enn noensinne

Diskusjonene startet i kjølvannet av rapporten Identitetstyveri som Datatilsynet offentliggjorde 30. januar 2009. Her har tilsynet 14 konkrete forslag over tiltak man kan igangsette for å gjøre samfunnet med robust mot den type kriminalitet.

En del må avklares

Opprinnelig foreslo Datatilsynet også en løsning kalt «Red flagging», der brukerne kan rødflagge seg selv i stedet for å sperre kreditten om de mener seg utsatt. Les videre på neste side!

På jakt etter ny jobb?

Last ned gratis whitepaper

blog comments powered by Disqus

Nye Iphone-varianter vil sjokkere deg

Australsk toll avdekket smarttelefoner laget som sjokkvåpen.

Les mer om dette Les mer

Dobbelt passordbytte nødvendig

Omfattende følgeskader av OpenSSL-hull kan også bety ny bytterunde av passord.

Les mer om dette Les mer

Ikke stress med passordbytte

Bytter du passord før tjenestene er oppdatert, må du bytte dem igjen straks.

Les mer om dette Les mer

All utvikling til himmels

Microsoft åpner utviklerportal i skyen og åpner kildekode på direkten.

Les mer om dette Les mer

Dundrende Apple-suksess for Microsoft

Office og OneNote topper nedlastingsstatistikkene nett-applikasjonsbutikkene.

Les mer om dette Les mer

Siste nyheter

Copyright 2014 IDG Magazines Norge AS. All rights reserved

Postboks 9090 Grønland – 0133 OSLO / idg@kundetjeneste.no / Telefon 22053000

Ansvarlig redaktør Henning Meese / Utviklingsansvarlig Ulf H. Helland / Salgsdirektør Jon Thore Thorstensen

Kommentarer